RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 4.
Mata
pelajaran : Pendidikan Islam ( Ibadah )
Tarikh : 10 Oktober 2012.
Hari : Rabu
Masa : 12.15-12.45 ( 30 minit )
Kelas : 4 Pintar
Bilangan
Pelajar : 30 Orang
Tajuk : Bersuci Daripada Najis
Sub.
Tajuk : Najis Mukhaffah Dan Cara
Menyucikannya.
Hasil
pembelajaran : Di akhir pengajaran, murid dapat
1. Menyebut
Pengertian Najis.
2. Menyatakan
jenis-jenis najis beserta contoh.
3. Menunjukkan
cara-cara menyucikan najis Mukhaffafah.
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah membersihkan najis.
Gabungjalin : Pendidikan
Kesihatan,Sivik
Nilai
: Bersih,Istiqomah,Berani.Kerjasama.
KBKK : Menjana idea,Mengklasifikasi.
Alat/ Bahan : Bahan-bahan maujud seperti air,tuala,kad
gambar,komputer riba, Mengajar LCD dan slide.
Perkembangan
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Langkah / Masa /
Isi Pengajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
ABM /Nilai /Kaedah
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
||
Pendahuluan
( 2 Minit)
|
Guru memberi salam dan meminta murid membacakan
doa
|
Murid menjawab salam dan
membaca doa secara beramai-ramai.
|
Nilai : Hormat,Keberkatan
|
Set Induksi
( 3 Minit)
|
Guru menunjukkan slaid gambar najis haiwan dan bersoaljawab dengan murid.
1.Apakah nama benda yang
terdapat dalam gambar?
2.Apakah hukum jika sekiranya
benda tersebut terkena pada pakaian,tubuh badan dan tempat solat.
Guru mengaitkan jawapan murid
dengan isi pelajaran.
|
Murid menjawab soalan guru
berdasarkan gambar dengan betul.
Contoh jawapan:
-Tahi dan najis
Murid bersedia untuk
mempelajari tajuk pada hari tersebut.
|
KBKK:
Mencungkil idea
ABM:
Slaid Powerpoint
Nilai:
Bersih
|
Langkah 1
( 7 Minit)
|
Guru menayangkan slaid yang
berkaitan dengan tajuk iaitu:
1.Pengertian najis
2.Jenis-jenis najis beserta contoh.
3.Cara menyucikan najis.
Guru menerangkan isi pelajaran
yang terdapat pada slaid tersebut dengan lebih jelas.
|
Murid melihat slaid yang
ditayangkan dengan penuh perhatian.
Murid memberi perhatian
terhadap penerangan guru.
|
ABM:
Komputer riba,LCD,Slaid
Kaedah:
Penerangan
Nilai:
Kerjasama
|
Langkah 2
( 8 Minit)
|
Guru bersoaljawab semula
tentang isi kandungan slaid
dan meminta murid menyebut semula tentang :
-Pengertian najis
-Jenis-jenis najis
-Cara menyucikan najis.
Guru memberi peneguhan positif
terhadap jawapan murid.
Guru meminta murid memberi
perhatian kerana guru akan mengadakan demontrasi cara menyucikan najis
Mukhaffafah.
|
Murid menyebut semula apa yang
diminta oleh guru dengan betul.
|
Kaedah /Teknik:
Soaljawab dan Penerangan.
Nilai:
Kerjasama
|
Langkah 3
(8 Minit)
|
Demontrasi najis Mukhaffah.
-Guru menunjukkan cara
menyucikan najis Mukhaffah dengan menggunakan bahan-bahan maujud yang
disediakan seperti kain dan air.
-Secara rawak,guru memilih
murid untuk melakukan semula demontrasi cara menyucikan najis seperti yang
ditunjukkan oleh guru
Guru memberikan peneguhan
positif kepada murid terhadap demontrasi yang ditunjukkan.
|
Murid memberi tumpuan terhadap
demontrasi yang ditunjukkan oleh guru.
Murid datang ke hadapan kelas
untuk melakukan demontrasi menyucikan najis Mukhaffafah.
Murid melakukan demontrasi
tersebut dengan betul.
|
Kaedah:
Demontrasi
ABM:
Alat/Bahan maujud
Nilai:
Berani
|
Penutup
(5 Minit)
|
Penilaian Dan
Rumusan
Guru mengedarkan lembaran kerja dan meminta murid memadankan
jenis najis mengikut gambar yang diberi.
Guru membuat rumusan terhadap
jawapan murid.
|
Murid menjawab soalan pada lembaran kerja yang
disediakan.
|
ABM:
Lembaran kerja
|
Terima kasih kerana saya dapat berkongsi ilmu dengan anda.
ReplyDelete